Електротермомеханічне тертя мокрих деталей автомобільних дисково-колодкових гальм

Автори Д.О. Вольченко1, M.В. Кіндрачук2, М.О. Вольченко3, С.В. Нікіпчук4, M.M. Насірова5, Н.В. Kлочко1, A.O. Юрчук2
Приналежність

1Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, 76000 Івано-Франківськ, Україна

2Національний авіаційний університет, пр. Любомира Гузара, 1, 02000 Київ, Україна

3Kубанський державний технічний університет, вул. Московська, 2, 350042 Краснодар, Росія

4Hаціональний університет "Львівська політехніка", вул. Степана Бандери, 12, 79000 Львів, Україна

5Aзербайджанська авіаційна академія,  пр. Мардакан, 30, Баку, Азербайджан

Е-mail
Випуск Том 12, Рік 2020, Номер 6
Дати Одержано 16 серпня 2020; у відредагованій формі 17 грудня 2020; опубліковано online 25 грудня 2020
Посилання Д.О. Вольченко, M.В. Кіндрачук, М.О. Вольченко та ін., Ж. нано- електрон. фіз. 12 № 6, 06020 (2020)
DOI https://doi.org/10.21272/jnep.12(6).06020
PACS Number(s) 81.15. – z, 61.43.Gt, 52.40.Hf
Ключові слова Дисково-колодкові гальма, Пара тертя (2) , Мікровиступ (2) , Вода (4) , Пара (90) , Поздовжній і поперечний подвійний електричний шар.
Анотація

У статті звернено увагу на фактори, що впливають на граничний кут змочування як полірованих, так і матових бічних поверхонь твердих та самовентильованих дисків гальмівних пристроїв транспортних засобів, коли вони рухаються по мокрому дорожньому полотну. Розглядаються такі фактори: матеріал елементів пари тертя та їх структура, енергетичний рівень поверхневого шару, топографія поверхонь тертя та геометричні параметри їх мікровиступів і мікровпадин, наявність в них пор і пазів, капілярний, відцентровий і інерційні сили та моменти, динамічна рівновага між рівнем енергії подряпин внаслідок тертя та водяної плівкою на поверхні. При дослідженні мікрогеометрії поверхні тертя диска враховувались її площа, відношення висоти мікронерівностей до їх кроку, інтенсивність змін їх висоти та ступінь забруднення. Було встановлено, що мікрогеометрія поверхні впливає на теплоту десорбції водної плівки. Дослідження вищезазначених факторів показало, що рушійною силою процесів та ефектів у мокрих гальмівних системах є градієнти потенціалу, що виникають в результаті дії поперечних та поздовжніх електричних подвійних шарів. Досліджено трибоелектричні явища, на які впливає присутність води. Представлені результати випробувань самовентильованих дискових гальм дисково-колодкового типу автомобіля MAN моделі TGA 26.420 із сухими та мокрими гальмами, випробуваних із 20-кратним гальмуванням (падіння швидкості 30 км/год за 1 хв.). Зареєстрована температура на поверхні тертя склала 320-340 °C. В результаті дорожніх випробувань на вантажівці з мокрими гальмівними пристроями були встановлені закономірності часу гальмування, гальмівного моменту та зміни гальмівного шляху від динамічного коефіцієнта тертя. Проведено аналіз отриманих даних. Наведено результати досліджень негативного ефекту проникнення води всередину дисково-колодкових гальм.

Перелік посилань